Czynsz jest nagminnie niepłacony, bo tak jest najłatwiej!

Według Biura Informacji Gospodarczej InfoMonitor, prowadzącego Rejestr Dłużników, wartość długów czynszowych Polaków wzrosła przez ostatnie pół roku o ponad 28 milionów złotych. Dla porównania warto dodać, że w tożsamym okresie ubiegłego roku wzrost zadłużenia wynosił około 3,5 miliona złotych. W powyższym Rejestrze widnieje obecnie ponad 172 miliony złotych zaległości czynszowych, z czego ponad 162 mln to zadłużenie konsumentów, a tylko 10 milionów to długi przedsiębiorców.

Rekordzistą pod względem zaległości czynszowych jest 68-letni mieszkaniec Dolnego Śląska, który musi oddać prawie 544 tysięcy złotych. W kategorii przedsiębiorców niechlubne pierwsze miejsce należy do osoby z województwa lubuskiego, której zadłużenie to niemal 707 tysięcy.

BIG InfoMonitor przeprowadził również badanie dotyczące zachowań finansowych podczas pandemii. Z przeprowadzonego badania jednoznacznie wynika, że po wiosennej kwarantannie aż jeden na sześciu obywateli odczuł społeczne przyzwolenie na nieregulowanie bieżących należności, a gdy pojawiły się problemy z płynnością finansową – nawet 1 z 4 osób nie uregulowała któregoś z wymagalnych już rachunków.

Lektura tego badania prowadzi również do wniosku, że właśnie należności z tytułu czynszu oraz wynajmu nieruchomości są jednymi z najchętniej wybieranych przez dłużników płatnościami, których zapłatę mogą opóźnić. Obok nich, w pierwszej trójce zobowiązań najczęściej płaconych po terminie znalazły się również rachunki za telefon i media.

Przyczyną takiego stanu rzeczy jest fakt, że przy braku wystarczającej ilości pieniędzy, nieopłacony czynsz nie przynosi dłużnikowi przykrych dla niego konsekwencji, które jakkolwiek mógłby odczuć, w przeciwieństwie do pozostałych mediów. Usługodawca z łatwością będzie mógł odciąć dostęp do prądu, gazu, Internetu czy telewizji, a tymczasem nikt nie zamknie od razu domu dłużnikowi tylko z tego powodu, że spóźnia się z zapłatą czynszu.

Konsekwencje takiego toku myślenia są jednak przykre i często bolesne. Należność z tytułu nieopłaconego czynszu najczęściej rośnie do poziomu, z którym bardzo trudno sobie później poradzić – zwłaszcza, że do zapłaty w dalszym ciągu są inne zobowiązania.

 

Właściciele i administratorzy nieruchomości nie potrafią prowadzić windykacji długów.

Biuro Informacji Gospodarczej podaje, że średnie zadłużenie konsumenta z tytułu nieopłaconego czynszu to teraz 19 868 złotych. Oznacza to, że jest przeszło pięć razy większe niż średni nieopłacony rachunek telefoniczny (w przybliżeniu – 3 700 złotych).

Dzieje się tak głównie dlatego, że właściciele nieruchomości i ich administratorzy zdecydowanie  rzadziej niż firmy oferujące usługi masowe korzystają z usług profesjonalnych pełnomocników, którzy skutecznie mogliby pomóc im w legalnej walce z nierzetelnym dłużnikiem.

Wskazać należy, że praktycznie nie korzystają oni chociażby z przedsądowych wezwań do zapłaty, których cechą charakterystyczną jest dość istotna skuteczność. Dłużnik – otrzymawszy takie wezwanie – od razu zobaczy jakie konsekwencje prawne czekają go, gdy nie ureguluje swojego zadłużenia. Zapewne nie będzie od razu eksmitowany (w czasie pandemii jest to jeszcze bardziej utrudnione), ale informacja o ewentualnym pozwie lub sądowym zabezpieczeniu przysługujących Wierzycielowi należności z reguły dobrze wpływa na mobilizację dłużników do spłaty Wierzyciela.

 

Kim jest typowy dłużnik? To mężczyzna w średnim wieku.

Aż 1 na 8 ankietowanych przyznał, że nie opłaca (lub nie zapłacił) czynszu. Z powodu czynszu częściej dłużnikami zostawali mężczyźni (13 proc. wobec 10 proc. kobiet) oraz osoby w wieku 25-34 lat (20 proc.).

Obecnie liczba dłużników czynszowych wynosi 8 661 i powiększyła się od marca o 284 osoby.

Spośród badanych, 27% zadeklarowało, że czasem spóźniali się z zapłatą należności w związku z sytuacją wywołaną Koronawirusem. Obawiali się również utraty płynności finansowej i popadnięcia w dalszą, niekontrolowaną spiralę zadłużenia.

Warto również zauważyć, że w czasie pandemii w prawie wszystkich grupach wiekowych (poza jedną) zwiększyła się wartość zaległości z tytułu nieopłaconych rachunków, kredytów i pożyczek. Wyłącznie osoby między 18 a 24 rokiem życia zmniejszyły swoje zadłużenie (patrząc na ostatnie 6 miesięcy). Nie ma to jednak związku ze zmianą sposobu gospodarowania pieniędzmi ani spłatą dotychczasowych długów a ograniczeniem do minimum własnych wydatków oraz przejściu (w części) na utrzymanie rodziców lub opiekunów. Młodzi ludzie na później odłożyli również swoje marzenia o samodzielnym wyruszeniu w „wielki świat”.

 

Czy można skutecznie odzyskać długi z czynszu lub najmu?

Doświadczenie wskazuje, że kwota należności z tytułu czynszu administracyjnego lub najmu jest w porównaniu do innych rachunków raczej wysoka. Z pewnością jednak nie należy bagatelizować faktu jej nieuregulowania przez Dłużnika. Ponadto najwłaściwszym zachowanie będzie przypomnienie Dłużnikowi o jego obowiązku niezwłocznie po uchybieniu terminowi płatności.

Życie pisze jednak różne scenariusze, w tym takie, w którym rozwiązania polubowne są nieskuteczne. Wówczas warto skorzystać z usług profesjonalnego pełnomocnika, posiadającego duże doświadczenie w dziedzinie odzyskiwania należności. Adwokat podejmie w imieniu Wierzyciela kontakt z nierzetelnym Dłużnikiem, wyśle odpowiednio sformułowane wezwanie do zapłaty. W dalszej kolejności może podjąć również inne – stosowne do okoliczności danej sprawy – kroki, kierując np. pozew do właściwego sądu.

Wezwania do zapłaty i kontakt z dłużnikiem, podjęty przez profesjonalnego pełnomocnika są najbardziej skuteczne wobec nowych, niedawno powstałych długów. Czasami już te działania prowadzą do całkowitej spłaty zadłużenia.

Wszystko wskazuje więc, że nie warto – zwłaszcza biorąc pod uwagę obecną niestabilność – przekładać odzyskania długów czynszowych i zawczasu odzyskać niemałą kwotę pieniędzy.

Źródło: https://www.pap.pl/aktualnosci/news%2C754885%2Cbig-infomonitor-przez-pol-roku-pandemii-przybylo-28-mln-zl-dlugow

 

Umów poradę prawną

adwokat Jaskułowska logo
Polityka prywatności

POLITYKA PRYWATNOŚCI NA STRONIE INTERNETOWEJ ADWOKAT.JASKULOWSKA.PL

 

POSTANOWIENIA WSTĘPNE

  1. Niniejsza Polityka Prywatności określa zasady przetwarzania danych osobowych pozyskanych za pośrednictwem strony internetowej funkcjonującej pod adresem: www.adwokat.jaskulowska.pl (zwanej dalej stroną internetową).

 

  1. Właścicielem strony internetowej jest Marta Jaskułowska, prowadząca działalność gospodarczą pod firmą „Adwokat Marta Jaskułowska Kancelaria Adwokacka”, ul. Bazylijska 39L, 95-100 Zgierz, NIP: 7321970556, adres e-mail: [email protected] (zwana dalej: ,,Kancelarią’’).

 

ZASADY OGÓLNE OCHRONY DANYCH OSOBOWYCH

  1. Strona internetowa umożliwia osobom ją odwiedzającym (zwanymi dalej Użytkownikami):
  2. skontaktowanie się z Kancelarią za pośrednictwem formularza kontaktowego;
  3. Umówienie porady prawnej za pośrednictwem formularza rezerwacyjnego.

 

  1. Administratorem danych osobowych przekazywanych przez Użytkowników za pośrednictwem wyżej wymienionych formularzy jest Kancelaria.

 

  1. Kancelaria stosuje odpowiednie środki techniczne i organizacyjne zapewniające ochronę przetwarzanych danych osobowych.

 

  1. Użytkownikowi, którego dotyczą dane osobowe, przysługują następujące prawa:

 

  1. prawo dostępu do danych;
  2. prawo do sprostowania danych;
  3. prawo do usunięcia danych („prawo do bycia zapomnianym”);
  4. prawo do ograniczenia przetwarzania danych;
  5. prawo do przeniesienia danych;

 

  1. Użytkownik ma również prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego – Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych, jeśli sądzi, że przetwarzanie jego danych osobowych narusza obowiązujące przepisy dot. ochrony danych osobowych.

 

 

OCHRONA DANYCH OSOBOWYCH PRZY KORZYSTANIU
Z FORMULARZA KONTAKTOWEGO

 

  1. Nawiązanie kontaktu z Kancelarią za pośrednictwem formularza kontaktowego wymaga podania przez Użytkownika danych osobowych w postaci imienia oraz adresu e-mail.
  2. Kancelaria przetwarza dane osobowe zawarte w formularzu kontaktowym, w przypadku gdy Użytkownik zdecyduje się na ich podanie. Podanie danych wymaganych w formularzu jest dobrowolne, lecz jednocześnie konieczne w celu skutecznego przesłania formularza do Kancelarii oraz umożliwienia udzielenia odpowiedzi (wiadomości zwrotnej). Są to czynności niezbędne do podjęcia działań na żądanie osoby, której dane dotyczą (Użytkownika) przed zawarciem umowy oraz stanowiące prawnie uzasadniony interes Kancelarii (art. 6 ust. 1 lit. b oraz lit. f RODO).

 

  1. Wypełnienie formularza kontaktowego ma na celu przekazanie Kancelarii informacji dotyczących sprawy w celu przedstawienia problemu prawnego i umówienia porady prawnej lub w innym celu wskazanym w treści formularza przez Użytkownika.

 

  1. Wypełnienie i przesłanie formularza kontaktowego jest dobrowolne oraz niezobowiązujące, w szczególności sam fakt wypełnienia i przesłania formularza kontaktowego nie rodzi po stronie Użytkownika ani Kancelarii żadnych zobowiązań (w tym finansowych lub innego rodzaju). Warunki uzyskania porady prawnej dotyczącej sprawy ustalane są bezpośrednio między Użytkownikiem a Kancelarią.

 

  1. Dane osobowe podane przez Użytkowników będą przetwarzane przez Kancelarię do czasu ustania celu ich przetwarzania. Niektóre z informacji podanych za pośrednictwem formularza kontaktowego mogą zostać zarchiwizowane, m.in. z uwagi na możliwość dochodzenia, obrony lub ustalania roszczeń, co stanowi prawnie uzasadniony interes Kancelarii zgodnie z art. 6 ust. 1 lit. f RODO.

 

  1. Dane osobowe zawarte w korespondencji pochodzącej z formularza kontaktowego oraz dalszej korespondencji między Użytkownikiem a Kancelarią, przechowywane są na serwerach zapewnianych przez dostawców usługi poczty elektronicznej oraz usług generowania formularza kontaktowego, z których korzysta Kancelaria. Ze wskazanymi usługodawcami zostały zawarte umowy powierzenia przetwarzania danych osobowych, a ponadto gwarantują oni właściwy poziom ochrony i bezpieczeństwa danych.

 

  1. Dane osobowe zawarte w powyższej korespondencji mogą być przetwarzane przez osoby zatrudnione w Kancelarii, które biorą udział w obsłudze korespondencji oraz osoby realizujące czynności merytoryczne związane z daną sprawą.

 

OCHRONA DANYCH OSOBOWYCH
PRZY UMAWIANIU ZA POŚREDNICTWEM STRONY INTERNETOWEJ
PORADY PRAWNEJ

 

  1. Umówienie porady prawnej za pośrednictwem strony internetowej Kancelarii wymaga podania przez użytkownika danych osobowych w postaci imienia i nazwiska, numeru telefonu oraz adresu e-mail.

 

  1. W przypadku dokonywania płatności za umówioną poradę prawną za pośrednictwem operatora usług płatniczych, niezbędne może okazać się podanie dodatkowych danych niezbędnych dla realizacji płatności. W przypadku skutecznego dokonania płatności za pośrednictwem operatora usług płatniczych, Kancelaria oraz Użytkownik mogą zostać powiadomieni o zrealizowanej transakcji, w tym o numerze rachunku bankowego, z którego dokonano płatności oraz o imieniu i nazwisku wpłacającego. Zasady przetwarzania danych osobowych przez operatora usług płatniczych, w tym rodzaj informacji przekazywanych Kancelarii jako akceptantowi płatności dostępne są na stronie operatora i nie są uregulowane niniejszym dokumentem.

 

  1. Kancelaria przetwarza dane osobowe podane podczas umawiania porady prawnej, w przypadku gdy Użytkownik zdecyduje się na ich podanie. Podanie danych wymaganych w formularzu jest dobrowolne, lecz jednocześnie niezbędne w celu skutecznego dokonania rezerwacji (umówienia wizyty), przesłania linku do komunikatora, za pośrednictwem którego będzie odbywało się spotkanie jak również przesłania wiadomości zwrotnej ze szczegółami dotyczącymi płatności za poradę. Są to czynności niezbędne do podjęcia działań na żądanie osoby, której dane dotyczą (Użytkownika) przed zawarciem umowy oraz stanowiące prawnie uzasadniony interes Kancelarii (art. 6 ust. 1 lit. b oraz lit. f RODO).

 

  1. Wypełnienie formularza kontaktowego ma na celu umówienie porady prawnej ze wskazaniem dnia, godziny i formy jej realizacji, oraz ewentualne przekazanie Kancelarii informacji dotyczących sprawy lub przedstawienia problemu prawnego lub w innym celu wskazanym w treści formularza przez Użytkownika.

 

  1. Warunki realizacji usługi w postaci porady prawnej jak również szczegółowe warunki dotyczące sposobu umawiania porady prawnej dostępne są na stronie internetowej Kancelarii.

 

  1. Dane osobowe podane przez Użytkowników będą przetwarzane przez Kancelarię do czasu ustania celu ich przetwarzania. Niektóre z informacji podanych za pośrednictwem formularza służącego umawianiu porady prawnej mogą zostać zarchiwizowane, m.in. z uwagi na możliwość dochodzenia, obrony lub ustalania roszczeń, co stanowi prawnie uzasadniony interes Kancelarii zgodnie z art. 6 ust. 1 lit. f RODO.

 

  1. Dane osobowe pochodzące z formularza służącego umawianiu porady prawnej oraz dalsza korespondencja między Użytkownikiem a Kancelarią związana z zamówioną usługą, są przechowywane na serwerach zapewnianych przez dostawców usługi poczty elektronicznej oraz usług generowania formularza rezerwacyjnego, z których korzysta Kancelaria. Ze wskazanymi usługodawcami zostały zawarte umowy powierzenia przetwarzania danych osobowych, a ponadto gwarantują oni właściwy poziom ochrony i bezpieczeństwa danych.

 

  1. Dane osobowe zawarte w powyższej korespondencji mogą być przetwarzane przez osoby zatrudnione w Kancelarii, które biorą udział w obsłudze korespondencji oraz osoby realizujące czynności merytoryczne związane z daną sprawą.

 

POSTANOWIENIA KOŃCOWE

  1. Kancelaria zastrzega sobie prawo do stałej weryfikacji Polityki Prywatności oraz jej zmiany w każdym czasie. Zmiany wchodzą w życie z chwilą opublikowania ich na stronie internetowej Kancelarii lub w określonym w Polityce Prywatności terminie.

 

  1. Aktualna wersja Polityki Prywatności obowiązuje od 14 grudnia 2020 r.