Według danych Głównego Urzędy Statystycznego w 2016 roku prawomocnie orzeczono 1612 separacji. Z powództwa męża zostało wszczętych jedynie 310 postępowań, a aż 1129 z inicjatywy żony. Sąd orzekł o separacji na zgodny wniosek stron w 173 przypadkach. Dla porównania w tym samym roku orzeczono aż 63497 rozwodów.  Porównując te dane można zauważyć, że separacja jest rzadko spotykanym sposobem uregulowania sytuacji prawnej małżonków. Z czego to wynika? Czym właściwie jest separacja?

Separacja została wprowadzona do kodeksu rodzinnego i opiekuńczego w 1999 roku. Instytucja ta w kulturze znana była od XIX wieku i nazywano ją ,,rozdzieleniem małżonków od stołu i łoża’’.

Separacja to rozwiązanie dla małżonków, którzy nie są zdecydowani na ostateczne rozwiązanie swojego małżeństwa, a mimo tego chcieliby w jakiś sposób uregulować swoje relacje.

Separacje w ostatnich 20 latach.
SEPARACJE PRAWOMOCNIE ORZECZONE
Kto może żądać separacji?

Zgodnie z art. 611 § 1 kodeksu rodzinnego i opiekuńczego
,,Jeżeli między małżonkami nastąpił zupełny rozkład pożycia, każdy
z małżonków może żądać, ażeby sąd orzekł separację.’’
Zgodnie z treścią przepisu, separacji żądać może każdy z małżonków, oczywiście mogą również żądać tego oboje.

W jakiej sytuacji można rozważać separacje? Jakie są przesłanki do jej orzeczenia?

Aby doszło do orzeczenia separacji musi być spełniona jedna przesłanka pozytywna i nie może być spełniona żadna przesłanka negatywna.
Przesłanką pozytywną jest zupełny rozkład pożycia małżeńskiego. Zupełny rozkład pożycia oznacza zerwanie więzi psychicznej, fizycznej i gospodarczej (taka sama sytuacja jak przy orzeczeniu rozwodu). Zupełny rozkład pożycia nie może mieć charakteru TRWAŁEGO i to jedna z głównych okoliczności odróżniających separacje od rozwodu. Przy orzeczeniu rozwodu istnieje przekonanie, że po pierwsze nastąpił zupełny rozkład pożycia małżeńskiego, a po drugie ten rozkład jest trwały (nie ma pozytywnych prognoz na przyszłość, nie widać szans na to, aby małżonkowie ponownie podjęli pożycie małżeńskie). W przypadku separacji takie szanse istnieją i możliwe, że małżonkowie ponownie będą razem.
Przesłanki negatywne:
1) w wyniku separacji ucierpiałoby dobro wspólnych małoletnich dzieci małżonków;
2) orzeczenie separacji byłoby sprzeczne z zasadami współżycia społecznego.
Innymi słowy, zgodnie z przepisami orzeczenie separacji nie może spowodować cierpienia małoletnich dzieci stron. Co więcej musi być zgodne
z zasadami współżycia społecznego (mówiąc w dużym uproszczeniu orzeczenie separacji musi być zgodne z ogólnymi zasadami, wartościami).
Dużą różnicą między separacją a rozwodem jest brak trzeciej przesłanki negatywnej. Otóż, separacji może również żądać małżonek wyłącznie winny rozkładowi małżeństwa. Jest to o tyle ważne, gdyż przy orzeczeniu rozwodu jest to przesłanka negatywna, czyli taka która nie może zostać spełniona.przyczyny

Jakie są skutki separacji?

– skutki prawie takie same jak przy rozwodzie;
– małżeństwa nadal trwa;
– nie jest się stanu wolnego;
– w każdej chwili małżonkowie mogą żądać zniesienia separacji (różnica między separacją a rozwodem, ponieważ rozwód jest ostateczny);
– małżonek nie może wstąpić w nowy związek małżeński;
– ustaje obowiązek wspólnego pożycia;
– jeśli wymagają tego względu słuszności, małżonkowie obowiązani są do wzajemnej pomocy;
– wyłączenie dziedziczenia ustawowego – jeśli w trakcie trwania separacji umrze jeden z małżonków, drugi nie będzie dziedziczył na mocy ustawy -> jest to bardzo ważny skutek, gdyż w trakcie separacji małżonek może dziedziczyć jedynie na mocy testamentu;
– między małżonkami ustaje wspólność majątkowa, a w jej miejscu pojawia się rozdzielność majątkowa;
– w czasie trwania separacji ustaje domniemanie pochodzenia dziecka od męża matki urodzonego po upływie 300 dni od ustania separacji.

Jak uzyskać orzeczenie o separacji?

Po pierwsze należy wnieść pozew o separację do sądu okręgowego właściwego dla miejsca zamieszkania. W pozwie wskazać należy dokładne dane stron (imię, nazwisko, numer PESEL oraz adres zamieszkania/adres do doręczeń), określić żądanie: separacja bez orzekania o winie/separacja z orzekaniem o winie, żądanie co do władzy rodzicielskiej nad wspólnymi małoletnimi dziećmi stron oraz o wysokości ewentualnych alimentów na rzecz małoletnich. Swoje żądania oczywiście należy uzasadnić wskazując na spełnienie przesłanki pozytywnej i niewystępowanie przesłanek negatywnych. Do pozwu załączyć należy skrócony odpis aktu małżeństwa oraz odpis skrócony aktów urodzenia małoletnich dzieci. Należy też uiścić opłatę sądową, która wynosi 600 zł (taka sama opłata jak przy pozwie rozwodowym), a potwierdzenie dokonania opłaty załączyć do pozwu.
Jeśli jednak małżonkowie są zgodni co do orzeczenia separacji i nie posiadają wspólnych małoletnich dzieci opłata sądowa wynosi 100 zł. separacje-2018

Zniesienie separacji

Separacje może zostać zniesiona w każdym czasie. Dokonuje tego Sąd, orzekając na zgodne żądanie małżonków. W takiej sytuacji ustają skutki separacji, małżeństwo odżywa, a między małżonkami powstaje ponownie ustawowy ustrój majątkowy. Jeśli jednak mimo zakończenia separacji, małżonkowie zgodnie żądają pozostawania w rozdzielności majątkowej, Sąd orzeka taką rozdzielność.

Granica między separacją, a rozwodem

Jeśli jeden z małżonków żąda rozwodu, a drugi separacji to Sąd orzeka:
rozwód w sytuacji, gdy spełnione zostały przesłanki rozwodu;
– separację w sytuacji, gdy orzeczenie rozwodu jest niedopuszczalne,
a żądanie orzeczenia separacji jest zasadne.

Istotne jest, że orzeczenie separacji nie zamyka drogi do orzeczenia rozwodu. Mimo separacji małżonków, mogą oni żądać rozwodu.

Separacja mimo, iż już od 20 lat uregulowana jest w kodeksie rodzinnym i opiekuńczym, nadal nie cieszy się zbyt dużym zainteresowaniem. Warto jednak przyjrzeć się tej instytucji,  bo może ona stanowić dobre rozwiązanie w określonym stanie faktycznym albo być pewną formą kompromisu.

Źródła danych https://stat.gov.pl/obszary-tematyczne/roczniki-statystyczne/roczniki-statystyczne/rocznik-demograficzny-2019,3,13.html

 

adwokat Jaskułowska logo
Polityka prywatności

POLITYKA PRYWATNOŚCI NA STRONIE INTERNETOWEJ ADWOKAT.JASKULOWSKA.PL

 

POSTANOWIENIA WSTĘPNE

  1. Niniejsza Polityka Prywatności określa zasady przetwarzania danych osobowych pozyskanych za pośrednictwem strony internetowej funkcjonującej pod adresem: www.adwokat.jaskulowska.pl (zwanej dalej stroną internetową).

 

  1. Właścicielem strony internetowej jest Marta Jaskułowska, prowadząca działalność gospodarczą pod firmą „Adwokat Marta Jaskułowska Kancelaria Adwokacka”, ul. Bazylijska 39L, 95-100 Zgierz, NIP: 7321970556, adres e-mail: [email protected] (zwana dalej: ,,Kancelarią’’).

 

ZASADY OGÓLNE OCHRONY DANYCH OSOBOWYCH

  1. Strona internetowa umożliwia osobom ją odwiedzającym (zwanymi dalej Użytkownikami):
  2. skontaktowanie się z Kancelarią za pośrednictwem formularza kontaktowego;
  3. Umówienie porady prawnej za pośrednictwem formularza rezerwacyjnego.

 

  1. Administratorem danych osobowych przekazywanych przez Użytkowników za pośrednictwem wyżej wymienionych formularzy jest Kancelaria.

 

  1. Kancelaria stosuje odpowiednie środki techniczne i organizacyjne zapewniające ochronę przetwarzanych danych osobowych.

 

  1. Użytkownikowi, którego dotyczą dane osobowe, przysługują następujące prawa:

 

  1. prawo dostępu do danych;
  2. prawo do sprostowania danych;
  3. prawo do usunięcia danych („prawo do bycia zapomnianym”);
  4. prawo do ograniczenia przetwarzania danych;
  5. prawo do przeniesienia danych;

 

  1. Użytkownik ma również prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego – Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych, jeśli sądzi, że przetwarzanie jego danych osobowych narusza obowiązujące przepisy dot. ochrony danych osobowych.

 

 

OCHRONA DANYCH OSOBOWYCH PRZY KORZYSTANIU
Z FORMULARZA KONTAKTOWEGO

 

  1. Nawiązanie kontaktu z Kancelarią za pośrednictwem formularza kontaktowego wymaga podania przez Użytkownika danych osobowych w postaci imienia oraz adresu e-mail.
  2. Kancelaria przetwarza dane osobowe zawarte w formularzu kontaktowym, w przypadku gdy Użytkownik zdecyduje się na ich podanie. Podanie danych wymaganych w formularzu jest dobrowolne, lecz jednocześnie konieczne w celu skutecznego przesłania formularza do Kancelarii oraz umożliwienia udzielenia odpowiedzi (wiadomości zwrotnej). Są to czynności niezbędne do podjęcia działań na żądanie osoby, której dane dotyczą (Użytkownika) przed zawarciem umowy oraz stanowiące prawnie uzasadniony interes Kancelarii (art. 6 ust. 1 lit. b oraz lit. f RODO).

 

  1. Wypełnienie formularza kontaktowego ma na celu przekazanie Kancelarii informacji dotyczących sprawy w celu przedstawienia problemu prawnego i umówienia porady prawnej lub w innym celu wskazanym w treści formularza przez Użytkownika.

 

  1. Wypełnienie i przesłanie formularza kontaktowego jest dobrowolne oraz niezobowiązujące, w szczególności sam fakt wypełnienia i przesłania formularza kontaktowego nie rodzi po stronie Użytkownika ani Kancelarii żadnych zobowiązań (w tym finansowych lub innego rodzaju). Warunki uzyskania porady prawnej dotyczącej sprawy ustalane są bezpośrednio między Użytkownikiem a Kancelarią.

 

  1. Dane osobowe podane przez Użytkowników będą przetwarzane przez Kancelarię do czasu ustania celu ich przetwarzania. Niektóre z informacji podanych za pośrednictwem formularza kontaktowego mogą zostać zarchiwizowane, m.in. z uwagi na możliwość dochodzenia, obrony lub ustalania roszczeń, co stanowi prawnie uzasadniony interes Kancelarii zgodnie z art. 6 ust. 1 lit. f RODO.

 

  1. Dane osobowe zawarte w korespondencji pochodzącej z formularza kontaktowego oraz dalszej korespondencji między Użytkownikiem a Kancelarią, przechowywane są na serwerach zapewnianych przez dostawców usługi poczty elektronicznej oraz usług generowania formularza kontaktowego, z których korzysta Kancelaria. Ze wskazanymi usługodawcami zostały zawarte umowy powierzenia przetwarzania danych osobowych, a ponadto gwarantują oni właściwy poziom ochrony i bezpieczeństwa danych.

 

  1. Dane osobowe zawarte w powyższej korespondencji mogą być przetwarzane przez osoby zatrudnione w Kancelarii, które biorą udział w obsłudze korespondencji oraz osoby realizujące czynności merytoryczne związane z daną sprawą.

 

OCHRONA DANYCH OSOBOWYCH
PRZY UMAWIANIU ZA POŚREDNICTWEM STRONY INTERNETOWEJ
PORADY PRAWNEJ

 

  1. Umówienie porady prawnej za pośrednictwem strony internetowej Kancelarii wymaga podania przez użytkownika danych osobowych w postaci imienia i nazwiska, numeru telefonu oraz adresu e-mail.

 

  1. W przypadku dokonywania płatności za umówioną poradę prawną za pośrednictwem operatora usług płatniczych, niezbędne może okazać się podanie dodatkowych danych niezbędnych dla realizacji płatności. W przypadku skutecznego dokonania płatności za pośrednictwem operatora usług płatniczych, Kancelaria oraz Użytkownik mogą zostać powiadomieni o zrealizowanej transakcji, w tym o numerze rachunku bankowego, z którego dokonano płatności oraz o imieniu i nazwisku wpłacającego. Zasady przetwarzania danych osobowych przez operatora usług płatniczych, w tym rodzaj informacji przekazywanych Kancelarii jako akceptantowi płatności dostępne są na stronie operatora i nie są uregulowane niniejszym dokumentem.

 

  1. Kancelaria przetwarza dane osobowe podane podczas umawiania porady prawnej, w przypadku gdy Użytkownik zdecyduje się na ich podanie. Podanie danych wymaganych w formularzu jest dobrowolne, lecz jednocześnie niezbędne w celu skutecznego dokonania rezerwacji (umówienia wizyty), przesłania linku do komunikatora, za pośrednictwem którego będzie odbywało się spotkanie jak również przesłania wiadomości zwrotnej ze szczegółami dotyczącymi płatności za poradę. Są to czynności niezbędne do podjęcia działań na żądanie osoby, której dane dotyczą (Użytkownika) przed zawarciem umowy oraz stanowiące prawnie uzasadniony interes Kancelarii (art. 6 ust. 1 lit. b oraz lit. f RODO).

 

  1. Wypełnienie formularza kontaktowego ma na celu umówienie porady prawnej ze wskazaniem dnia, godziny i formy jej realizacji, oraz ewentualne przekazanie Kancelarii informacji dotyczących sprawy lub przedstawienia problemu prawnego lub w innym celu wskazanym w treści formularza przez Użytkownika.

 

  1. Warunki realizacji usługi w postaci porady prawnej jak również szczegółowe warunki dotyczące sposobu umawiania porady prawnej dostępne są na stronie internetowej Kancelarii.

 

  1. Dane osobowe podane przez Użytkowników będą przetwarzane przez Kancelarię do czasu ustania celu ich przetwarzania. Niektóre z informacji podanych za pośrednictwem formularza służącego umawianiu porady prawnej mogą zostać zarchiwizowane, m.in. z uwagi na możliwość dochodzenia, obrony lub ustalania roszczeń, co stanowi prawnie uzasadniony interes Kancelarii zgodnie z art. 6 ust. 1 lit. f RODO.

 

  1. Dane osobowe pochodzące z formularza służącego umawianiu porady prawnej oraz dalsza korespondencja między Użytkownikiem a Kancelarią związana z zamówioną usługą, są przechowywane na serwerach zapewnianych przez dostawców usługi poczty elektronicznej oraz usług generowania formularza rezerwacyjnego, z których korzysta Kancelaria. Ze wskazanymi usługodawcami zostały zawarte umowy powierzenia przetwarzania danych osobowych, a ponadto gwarantują oni właściwy poziom ochrony i bezpieczeństwa danych.

 

  1. Dane osobowe zawarte w powyższej korespondencji mogą być przetwarzane przez osoby zatrudnione w Kancelarii, które biorą udział w obsłudze korespondencji oraz osoby realizujące czynności merytoryczne związane z daną sprawą.

 

POSTANOWIENIA KOŃCOWE

  1. Kancelaria zastrzega sobie prawo do stałej weryfikacji Polityki Prywatności oraz jej zmiany w każdym czasie. Zmiany wchodzą w życie z chwilą opublikowania ich na stronie internetowej Kancelarii lub w określonym w Polityce Prywatności terminie.

 

  1. Aktualna wersja Polityki Prywatności obowiązuje od 14 grudnia 2020 r.